Omavalvontasuunnitelma on luotu 9.5.2025
Tämä omavalvontasuunnitelma painottaa erityisesti
psykoterapiapalveluiden laadun ja toiminnan jatkuvaa arviointia sekä
turvallisuuden takaamista palveluyksikössä. Suunnitelma tarjoaa
käytännönläheisen viitekehyksen, jonka avulla yrittäjä voi seurata ja kehittää
palveluiden laatua. Samalla se varmistaa, että toiminta vastaa sekä
lainsäädännön että Valviran määräyksen vaatimuksia (Sosiaali- ja
terveydenhuollon valvontalaki (741/2023) 27 §:n ja sen perusteella laadittu
Valviran määräyksen 1/2024.) edistäen asiakkaiden ja potilaiden hyvinvointia
turvallisessa ja asianmukaisessa ympäristössä.
Psykoterapiayrittäjällä on yksi palveluyksikkö, jonka henkilöstönä hän
toimii itse. Omavalvontasuunnitelman tarkoituksena on keskittyä erityisesti riskien
tunnistamiseen ja riskien ennalta ehkäisyyn konkreettisin
omavalvontasuunnitelmaan kirjattavin keinoin. Omavalvontasuunnitelma on
käytännön hoito- ja kuntoutustyön apuväline, jota päivitetään tarpeen
mukaisesti. Omavalvonnan havainnoista ja niiden pohjalla tehdyistä
toimenpiteistä on laadittava omavalvontaraportti neljän kuukauden välein.
Omavalvontasuunnitelma
1. Palveluntuottajaa, palveluyksikköä ja
toimintaa koskevat tiedot
1.1 .Palveluntuottajan perustiedot:
Yritys, jonka nimi on Pérennité terapia ja koulutus
Y-tunnus: 2549273–4
Yhteystiedot: Jokipellontie 79, 70870 Hiltulanlahti
1.2. Palveluyksikkö, jota suunnitelma koskee:
Palveluyksikkö: Tmi Pérennité terapia ja koulutus
Siihen kuuluvat seuraavat palvelupisteet:
Palvelupiste 1: Tulliportinkatu 56 B 23, 70110 Kuopio
Palvelupiste 2: Psykoterapiavastaanotto etänä.
Palveluyksikön toimintaa johtaa psykoterapeutti Raili Tiihonen
1.3 .Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet
Yritys tarjoaa sielunhoidollista keskusteluapua ja psykoterapiaa (pariterapiaa ja yksilötyöskentelyä) elämän kriiseissä. Palveluihin kuuluvat myös työnohjaus ja konsultaatio. Yrityksen toiminta tapahtuu vastaanottotiloissa palvelupisteessä. Palveluita tarjotaan myös etävastaanottona. Yrittäjä tuottaa itse yrityksen palvelut ilman työntekijöitä tai alihankkijoita. Vuositasolla yrityksellä on noin 12 asiakasta, ja he ovat itsemaksavia.
tuotetaan itse maksaville asiakkaille.
2. Asiakas- ja potilasturvallisuus
2.1. Palveluiden laadulliset edellytykset
Toimenpiteet, joilla palveluyksikön yrittäjä huolehtii tämän suunnitelman toteutumisesta:
Yrittäjä on vastuussa yritystoiminnassa syntyneistä ongelmatilanteista työskentelyn aikana.
Yrittäjä vastaa terapiasuunnitelmien toteutumisesta oman tehtävänsä puitteissa ja on järjestänyt itselleen
mahdollisuuden ulkopuoliseen työnohjaukseen. Yrittäjä pitää yllä ammattitaitoaan täydennyskoulutuksilla.
Yrittäjää toimii asiakkaidensa vastuuterapeuttina ja tarvittaessa asiakkaille on mahdollista sopia
ulkopuolinen vastuuterapeutti esimerkiksi yrittäjän poissaolon ajaksi, mikäli kuntoutuksen keskeyttäminen poissaolon ajaksi ei ole tarkoituksenmukaista tai mahdollista. Yrittäjä ei ole kuitenkaan vastuussa terapian jatkuvuudesta palveluntuottajan vaihtumistilanteissa.
2.2. Vastuu palvelujen laadusta
Yrittäjä vastaa itsensä johtamisesta sekä psykoterapian sisällöstä ja laadusta kaikissa tilanteissa. Hän on koulutettu ja Valviran valvoma terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994) tarkoittama ammattihenkilö.
2.3. Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet
Asiakkaan oikeus hyvään kohteluun ja hoitoon
Jokaisella on oikeus tulla kohdelluksi ja kohdatuksi aina asianmukaisesti asiakkaiden taustasta tai vammasta riippumatta. Jokaisella on oikeus laadultaan hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon. Jokaisen hoito on
järjestettävä ja häntä on kohdeltava siten, ettei hänen ihmisarvoaan loukata sekä siten, että hänen vakaumustaan ja hänen yksityisyyttään kunnioitetaan. Potilaan äidinkieli, hänen yksilölliset tarpeensa ja kulttuurinsa otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon hänen hoidossaan. Näistä oikeuksista säädetään tarkemmin laissa potilaan asemasta ja oikeuksista (potilaslaki, 785/1992).
Potilaslain mukaiset muut oikeudet, kuten tiedonsaantioikeudet ja itsemääräämisoikeudet
Asiakkaiden oikeuksien toteutumisessa noudatetaan potilaan asemasta ja oikeuksista annettua laki, erityisesti lain 5 §:ää jonka mukaan asiakkaalla on oikeus saada tietoa erilaisista hoito- ja jatkohoitovaihtoehdoista kuten
asiakkaan valinnanvapauteen tai julkisesti järjestetyn hoidon suorahankintoihin liittyvistä kysymyksistä, sekä erityisesti potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 6 §:n eli potilaan itsemääräämisoikeuteen liittyvissä
kysymyksissä. Viitatun 6 §:n nojalla potilaalla on oikeus tulla hoidetuksi yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy jostain tietystä hoitotoimenpiteestä, on potilasta hoidettava muulla lääketieteellisesti
hyväksyttävällä tavalla.
Hoitoon pääsy
Yrittäjä ylläpitää mahdollisuuksien mukaan julkisesti verkossa tietoa yrityksen yleisestä asiakaspaikkatilanteesta. Asiakkaita palvellaan ilman aiheetonta viivytystä. Mikäli asiakkaalle ei kyetä tarjoamaan hoitoa kohtuullisessa määräajassa tai yrityksen asiakkaaksi on jonoa, tästä kerrotaan
hoitoon hakeutuvalle asiakkaalle aina erikseen. Asiakkaat pääsevät hoitoon ottamalla yrittäjään yhteyttä puhelimitse, sähköpostitse tai www-sivuilta löytyvällä yhteydenottolomakkeella.
Terapiasuhteen aloitus
Terapiasuhteen alussa yrittäjä kartoittaa asiakkaan tarpeet ja kuntoutuksen tavoitteet, sekä laatii asiakkaan kanssa terapiasuunnitelman työskentelyn yksityiskohdista. Se perustuu erilliseen asiakkaan kuntoutus- ja
hoitosuunnitelmaan, mikäli sellainen on saatavilla. Terapiasuunnitelma uudistetaan kuntoutusjakson päätteeksi tai tarpeen mukaan.
Epäasiallisen kohteluun puuttuminen ja potilasasiavastaava
Mikäli asiakas tulee epäasiallisesti kohdelluksi, voi asiakas olla suoraan puhelimitse tai kirjeitse yhteydessä yrittäjään epäasiallisen kohtelun oikaisemiseksi. Yrittäjä kirjaa asiakkaalta saadun ilmoituksen potilaslain
tarkoittamana muistutuksena ja varmistaa ilmoituksessa kerrottujen epäkohtien poistumisen. Potilaalla on myös oikeus saada alueen potilasasiavastaavalta lisätietoja potilaan oikeuksistaan.
Yrityksen vastaanottotilan seinällä ja tässä omavalvontasuunnitelmassa on potilas- ja sosiaaliasiavastaavista kertova tiedote, josta asiakas saa tarvittaessa lisätietoja potilaan oikeuksistaan. Yrittäjä on kouluttanut itseään potilaiden oikeuksia koskevasta lainsäädännöstä.
Sekä yksityisten yritysten että julkisen terveydenhuollon asiakkaita informoidaan hyvinvointialueen potilas- ja sosiaaliasiavastaavien neuvonnasta, jonka aukioloajat ja yhteystiedot ohessa:
Pohjois-Savon hyvinvointialueen perusterveydenhuollon ja yksityisten terveydenhuollon palveluntuottajien potilasasiavastaavien palvelunumero, puh. 044 461 0850.
Asiakkaiden itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan täysimääräisesti, eikä asiakkaan itsemääräämisoikeutta rajoittavia toimenpiteitä käytetä. Kuntoutus on vapaaehtoista ja asiakkaalla on aina mahdollisuus kieltäytyä tälle tarjottavista terapiatoimenpiteistä. Menestyksekäs kuntoutuminen edellyttää asiakkaalta myös omaa aktiivisuutta ja motivaatiota. Kuntoutumiseen pyritään asiakasta motivoimalla, ohjaamalla ja harjoituksilla. Yrityksellä ei ole erillisiä asiakkaan itsemääräämisoikeuden vahvistamiseksi laadittuja ohjeita tai suunnitelmia. Asiakkaiden tyytyväisyyttä seurataan säännöllisesti kysymällä näiden tyytyväisyydestä yrityksen tarjoamaan
palveluun.
2.4. Muistutusten käsittely
Asiakkailla tai näiden laillisella edustajalla on potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 3 luvun 10 §:n nojalla oikeus tehdä hoidostaan tai kohtelustaan vapaamuotoinen muistutus yrittäjälle. Myös potilaan omaisella tai läheisellä on oikeus tehdä muistutus, jos potilas ei siihen itse kykene.
Yrittäjä käsittelee potilaan antamat muistutukset ja varmistaa epäkohtien korjaamisen viipymättä. Saadusta
muistutuksesta ja sen perusteella tehdyistä hoitoon liittyvistä ratkaisuista tehdään merkintä muistutuksen antaneen potilaan potilasasiakirjoihin.
Muistutukset ja niiden perusteella tehdyt toiminnan oikaisuun liittyvät toimet käsitellään soveltuvin osin läpi asiakkaan kanssa ja asiassa tehtyjen oikaisujen pohjalta tehdään tarpeelliset muutokset yrityksen toimintaprosesseihin tai tähän omavalvontasuunnitelmaan.
2.5. Henkilöstö
Yrityksen henkilökunta koostuu yksinyrittäjänä toimivasta psykoterapeutista.
Lasten ja ikääntyvien parissa työskentelevältä vaaditaan oikeusrekisterikeskuksen alle 6 kk ikäinen
rikostaustaote. 1.1.2025 alkaen rikostaustaote vaaditaan myös vammaisten parissa työskenteleviltä terveydenhuollon ammattilaisilta. Yrittäjän rikostaustaotteen tarkistamisesta on vastuussa yrittäjän toimintaa valvova aluehallintovirasto tai Valvira.
Ensiapuvalmius
Yrittäjä ylläpitää omaa henkilökohtaista ensiapuvalmiuttaan. Yrityksen toimitiloissa on käytettävissä yleisimmät tarvittavat ensiapuvälineet.
2.6. Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi
Yhteistyö hyvinvointialueen ja muiden terveydenhuollon tai sosiaalihuollon toimijoiden kanssa järjestetään sopimuksen mukaisella tavalla ja tarpeellisella määrällä hoitoneuvotteluja. Tämän lisäksi monialaista yhteistyötä voidaan tehdä esimerkiksi asiakkaan kotikäyntien/arkiympäristökäyntien yhteydessä tai erillisillä
verkostokäynneillä, sekä myös puhelimitse.
2.7. Toimitilat ja välineet
Kuvaus potilasturvallisuuden kannalta kriittisten tilojen suunnittelusta sekä tilojen soveltuvuudesta käyttötarkoitukseensa
Omavalvontasuunnitelma koskee yhtä fyysistä palvelupistettä:
Tulliportinkatu 56 B 23, 70110 Kuopio. Se on n. 20 neliön asuinhuoneisto, joka on muokattu terveydenhuollon käyttöön soveltuvaksi huomioiden tilojen ilmanvaihto, äänieristys ja siivous- ja terapiavälineiden säilytys.
Tilojen esteettömyys
Yrityksen toimitila järjestetään asiakaskunnan tarpeiden edellyttämällä tavalla esteettömiksi siten, että kaikkia yrityksen asiakkaita voidaan kohtuullisesti palvella. Toimitilarakennusten on täytettävä rakennusluvan aikana voimassa olleet esteettömyysvaatimukset.
Pelastussuunnitelma
Pelastuslain 15 §:n mukaan rakennukseen, joka on poistumisturvallisuuden tai pelastustoiminnan kannalta tavanomaista vaativampi tai jossa henkilö- tai paloturvallisuudelle aiheutuvan vaaran tai vahinkojen
voidaan arvioida olevan vakavat, on laadittava pelastussuunnitelma. Pelastussuunnitelman laatimisesta vastaa rakennuksen tai kohteen haltija. Yrittäjä on perehtynyt pelastussuunnitelmaan suunnitelman edellyttämällä
tavalla. Poistumis- sekä pelastautumissuunnitelma on Asunto Oy Kuopion Kasarminpuiston yhteinen ja on nähtävillä talon ilmoitustaululla sisäänkäynnin seinällä.
Tilojen järjestäminen
Tilat on suojattu lukituksella. Paperimuotoista materiaalia, jota ei ole erikseen digitaalisesti varmennettu, säilytetään lukollisessa arkistokaapissa.
Siivous, jätehuolto ja ongelmajätteiden käsittely
Tilat siivotaan tarvittaessa. Jätehuolto on järjestetty kunnallisen jätehuollon kautta. Yrityksen toiminnassa ei
tyypillisesti synny erityisen vaarallisia jätteitä. Mikäli vaaralista jätettä kuitenkin syntyy, kerätään ne erikseen merkittyyn vaarallisen jätteen astiaan, esimerkiksi tartuntavaarallisten jätteiden astiaan.
Käytettävien välineiden huolto ja perehdytys
Yrittäjä vastaa toimialueellansa käytettävien välineiden asianmukaisesta huollosta ja yrittäjä perehtyy tai kouluttautuu laitteiden käyttöön ennen laitteiden käyttöönottoa.
2.8. Lääkinnälliset laitteet, tietojärjestelmät ja teknologian käyttö
Potilastietojärjestelmät
Yrittäjällä ei ole sähköistä potilastietojärjestelmää, vaan asiakasrekisteri ja potilastietorekisteri ovat manuaaliset, ja ne säilytetään lukitussa kaapissa. Asiakkaalla on halutessaan mahdollisuus saada kopio yrittäjän
häntä koskevista kirjauksista. Yrittäjän rekisterinpitoon kuuluvissa asioissa tietopyynnöt ja tietoturvaloukkaukset käsitellään, ratkaistaan ja kirjataan itse. Tietojärjestelmiin kohdistuvista vakavissa häiriöistä ilmoitetaan Valviralle erillisen tietoturvasuunnitelman kirjauksen mukaisesti. Muissa
häiriötilanteissa toimitaan erillisen tietoturvasuunnitelman mukaisesti.
Etävastaanotto tai etäterapia
Etäpalveluita käytetään tietoturvallisella tavalla siten, että asiakas on luotettavasti tunnistettavissa. Etäpalvelu toteutetaan Minduun tarjoamalla yhteydellä.
Kuvaus palveluyksikön käytössä olevista lääkinnällisistä laitteista
Yrittäjällä ei ole käytössä lääkinnällisiä laitteita.
2.9. Lääkehoitosuunnitelma
Yrityksessä ei järjestetä lääkehoitoa, eikä käsitellä lääkkeitä, joten erillistä lääkehoitosuunnitelmaa ei ole.
2.10. Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja
Potilaan yksityisyyden suoja ja potilastietojen luovuttaminen
Jo pelkkä tieto terveydenhuollon asiakkuudesta on lain mukaan salassa pidettävä potilassalaisuuden suojaama tieto. Yrityksen asiakas- ja potilasrekisteri ovat salaisia sekä tarpeellisin toimenpitein suojattuja
teknisesti ja organisatorisesti.
Mahdolliset virheelliset asiakastietokirjaukset korjataan aina viipymättä riippumatta siitä, miten tieto virheellisestä merkinnästä on tullut ilmi. Potilaan yksityisyyden suojaa tai muita oikeuksia ja vapauksia vakavasti
vaarantavista tietoturvaloukkauksista kerrotaan aina rekisterinpitäjän toimesta EU:n tietosuoja asetuksen mukaisesti viipymättä potilaalle itselleen tai tämän lailliselle edustajalle, kuten edunvalvojalle tai huoltajalle.
Asiakastietoja luovutetaan eteenpäin vain lakiin perustuvasta syystä, asiakkaan erillisellä suullisella tai kirjallisella suostumuksella. Suullisesta tietojen luovutussuostumuksesta tehdään aina erillinen merkintä
asiakasasiakirjoihin.
Asiakasasiakirjojen käsittely yrityksen sisällä
Asiakasasiakirjojen kuten potilasasiakirjojen käsittelyssä noudatetaan EU:n yleistä tietosuoja-asetusta sekä lakia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023). Yrityksen tietoturvaa ja tietosuojaa
on suunniteltu täsmällisemmin erillisessä lakisääteisessä tietoturvasuunnitelmassa, joka ei ole julkinen asiakirja.
Rekisterinpitoasioista vastaa
Raili Tiihonen, raili.tiihonen@perennite.fi, puh. 040 7247280
Lisätietojen osalta yrityksen asiakkaiden käytettävissä on aina EU:n tietosuoja asetuksen mukainen tietosuojaseloste.
2.11. Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen
Palautteen kerääminen
Asiakkailta kerätään palautetta kysymällä suullisesti kuntoutusjakson päättyessä.
3.1. Palveluyksikön riskienhallinnan vastuut, riskien tunnistaminen ja
arvioiminen
Valvontalain 29 §:n mukainen ilmoitusvelvollisuus
Yrittäjällä on lakisääteinen velvollisuus ilmoittaa valvontaviranomaiselle (aluehallintovirasto tai Valvira) asiakas- ja potilasturvallisuutta olennaisesti vaarantavat epäkohdat sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta
vakavasti vaarantaneet tapahtumat, vahingot tai vaaratilanteet sekä muut sellaiset puutteet, joita yrittäjä ei ole kyennyt tai ei kykene korjaamaan omavalvonnallisin toimin. Ilmoitusvelvollisuutta ei ole, mikäli yrittäjä
kykenee omatoimisesti korjaamaan puutteet tai uhkaavat puutteet itsenäisesti omilla toimillaan.
Toiminta poikkeus ja häiriötilanteissa sekä toimintaohjeet näihin tilanteisiin
Väkivaltatilanteet
Yrittäjä pyrkii ehkäisemään väkivaltatilanteita tunnistamalla potentiaaliset väkivaltauhkatilanteet mahdollisimman aikaisin etukäteen. Yrityksen tai yrittäjän toimintatapaan ei kuulu väkivalta missään muodossa. Tilanteen rauhoittamiseksi käytetään aina muita keinoja. Asiakkaiden tai yrittäjän turvallisuuden niin edellyttäessä yrittäjä on velvollinen kutsumaan paikalle poliisin ratkaisemaan väkivallan uhkan tai selvittämään jo tapahtunutta väkivaltaa.
Asiakaskohtainen selviytymissuunnitelma
Psykoterapia-asiakkaan kanssa laaditaan tarvittaessa asiakaskohtainen selviytymissuunnitelma. Suunnitelmaan voi sisältyä esimerkiksi tavoitteita päihteidenkäytön vähentämisestä sekä sen suunnittelemista, mistä, keneltä tai miten asiakas voi hakea apua, mikäli hänen tilanteensa huonontuu nopeasti.
Tapaturmatilanteet
Yrityksellä on erillinen potilasvakuutuslain mukainen potilasvakuutus, joka kattaa hoitotilanteissa tapahtuneet tapaturmat. Edellytyksenä on, että tapaturma tapahtuu hoito- tai tutkimustilanteen yhteydessä. Talviaikana kulun helpottamisesta vastaanottotilaan ja tapaturmariskien vähentämisestä vastaa kiinteistön osalta talohuolto.
3.2. Riskienhallinnan keinot ja toiminnassa ilmenevien epäkohtien ja
puutteiden käsittely
Kuvaus menettelystä, jolla epäkohdat korjataan
Epäkohtien korjaaminen on yrittäjän itsensä vastuulla. Asiakas- ja potilasturvallisuutta heikentävät epäkohdat korjataan välittömästi.
Valvontaviranomaisen antama ohjaus ja päätökset
Palveluyksikön omavalvontasuunnitelmaa tehtäessä ja muutettaessa on otettava huomioon valvontaviranomaisten antama ohjaus ja päätökset. Tähän kohtaan kirjataan, mitä muutoksia viranomaisten antaman ohjauksen tai päätösten perusteella on tehty, jos ohjausta on saatu. Tätä suunnitelmaa laadittaessa
viranomaisten antamaa ohjausta tai toimintaa koskevia päätöksiä ei ole ollut.
3.3. Riskienhallinnan seuranta, raportointi ja osaamisen varmistaminen
Kuntoutuksen tyypilliset riskit ja raportointi
Terapian suurimmat riskit liittyvät tyypillisesti tavoitteiden saavuttamatta jäämiseen erinäisistä syistä. Terapeutti huomioi hoidon antamisesta aiheutuvat riskit hoidon edetessä. Erityisesti flunssakaudella
infektioriski on korostunut sekä asiakkaiden kanssa että hoitoa antavan yrittäjän näkökulmasta. Yrittäjä tekee riskejä vastaavat tarvittavat muutokset tähän omavalvontasuunnitelmaan.
Infektioiden torjuntasuunnitelma (tartuntatautilaki 17 §)
Tartuntatautilain 17 §:n mukaan terveydenhuollon palveluntuottajalla on oltava infektioiden torjuntasuunnitelma. Toimintayksikössä noudatetaan THL:n infektioiden torjuntaohjeiden tavanomaisiavarotoimia, joiden tavoitteena on katkaista mikrobien tartuntatiet sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden hoidossa ja huolenpidossa. Varotoimet estävät mikrobeja siirtymästä asiakkaasta työntekijään ja työntekijästä
asiakkaaseen. Ne estävät tartunnat myös hoito- ja tutkimusvälineistä ja
ympäristöstä.
Tavanomaisia varotoimia noudatetaan kaikkien asiakkaiden hoidossa. Yrityksen toiminnassa ne sisältävät
- huolellisen käsihygienian
- tarvittaessa suojainten käytön
Läheltä piti -tilanteet ja muiden vaaratilanteiden käsittely
Yrittäjä kirjaa vaaratapahtumat ja läheltä piti- tilanteet ylös erilliseen vaaratilanteiden vihkoon. Vaaratapahtumiin ei kirjata potilaiden tai asiakkaiden henkilötietoja. Vaaratapahtumakirjaukset eivät korvaa
asiakaskohtaisia potilas- ja asiakasasiakirjamerkintöjä, vaan ovat täydentäviä tietoja esimerkiksi yrittäjän tapaturmavakuutusta tai riskien ehkäisyä varten. Yksinyrittäjä kertaa kirjaamansa vaaratapahtumat päivittäessään omavalvontasuunnitelmaa ja huomioi, miten vaaratapahtumat voidaan jatkossa
parhaiten ehkäistä.
3.4. Valmius- ja jatkuvuudenhallinta
Yrittäjä vastaa henkilökohtaisesti yrityksensä valmius- ja jatkuvuudenhallinnasta ja valmius- ja jatkuvuussuunnitelmasta, mikäli palvelua tuotetaan hyvinvointialueelle tai Helsingin kaupungille.
4. Omavalvontasuunnitelman toimeenpano, julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen
4.1. Toimeenpano
Ajantasainen omavalvontasuunnitelma on yrittäjän itsensä laatima ja saatavilla kaiken aikaa yrityksen kotisivuilta tai pyydettäessä yrittäjältä. Omavalvontasuunnitelman muutokset tehdään ja päivitetään tarpeen mukaan. Omavalvontasuunnitelmaan tehdyt muutokset otetaan yrittäjän arkeen ja käytäntöihin.
4.2. Julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen
Omavalvontasuunnitelma on nähtävillä yrityksen verkkosivuilla tai toimipisteen vastaanottotilassa. Suunnitelma on saatavilla sekä sähköisesti että paperitulosteena.
Suunnitelmaan kirjataan viimeisin päiväys, jolloin suunnitelmaa on muutettu, jotta asiakkaiden saatavilla on aina suunnitelman uusin versio. Omavalvontasuunnitelma on laadittava sähköisesti.
Omavalvontasuunnitelman toteutumisen seurannan tulokset julkistetaan yrityksen verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa tai muulla julkisuutta edistävällä tavalla neljän kuukauden välein.
Omavalvontasuunnitelman toteutumisen seuranta on saatavilla yrittäjältä pyytämällä. Omavalvontasuunnitelman toteutumisen seuranta (raportointi) koostuu kahdesta käsiteltävästä otsikosta:
- Omavalvonnan havainnot
- Havaintojen perusteella tehdyt toimenpiteet.
Kuopiossa 9.5.2025
Raili Tiihonen